Planul de afaceri este pasul de bază în pornirea unei afaceri, fie că e clasică sau pe Internet. E mult mai uşor să lucrezi pe baza unui plan de afaceri bine structurat decât să lucrezi dezorganizat.
Există 3 principii ce stau la baza unui plan de afaceri de succes: principiul experienţei, principiul detaliului şi principiul conservatismului.
1. Principiul Experienţei
Definiţia principiului sună aşa: “Cineva trebuie să înceapă o afacere dacă are experienţă anterioară în a o construi”. Trebuie să existe consistenţă între planul de afaceri şi experienţa celui ce o concepe, persoană care e de fapt fondatorul afacerii.
2. Principiul Detaliului
Se defineşte astfel: “Planul de afaceri trebuie să fie redactat în detaliu atât încât să inspire credibilitate în a-l urma, dar să rămână în acelaşi timp flexibil”. Planul trebuie să fie concret pentru ai da simplitatea în a-l pune în practică. Bineînţeles trebuie să aibă şi viziune (asta dă direcţie) , dar să fie concret, în detaliu şi uşor implementabil.
3. Principiul Conservatismului
Acesta vrea să zică “Un plan de afaceri trebuie să fie conservatist. Asta înseamnă că nu trebuie să se exagereze în pronosticul vânzărilor sau subestimarea costurilor. Dimpotrivă trebuie să se subestimeze vânzările, în caz că ceva merge prost şi să se crească estimarea costurilor (în cazul în care este necesar).